جرم ماشروم

جرم قضایی ماشروم

جرم قضایی ماشروم یک نوع قارچ، از انواع مواد مخدر سنتی قوی می باشد که متاسفانه مصرف آن امروزه در بین نوجوانان و جوانان جامعه گسترش یافته و طرفداران بسیاری پیدا کرده است؛ این نوع مخدر تاثیرات مخربی بر جسم و روان میگذارد.

ماشروم چیست؟

ماشروم یک نوع قارچ و ماده محرک قوی می باشد که معمولا با نام مجیک ماشروم شناخته شده اسم دیگر آن قارچ سیلوسایبین است که حاوی مقدار زیادی توهم زای سایلوسین و سایلوسابین هستند که از نوع روان گردان محسوب می شوند.

تاریخچه ماشروم

برخلاف تصور عموم که بر این باورند که قارچ ماشروم نوعی از مخدر جدید می باشد باید بیان کرد که تاریخچه مصرف آن به حدود 7000 سال پیش می گردد.

سال ها قبل در صحرای ساهارا و آمریکای جنوبی، برخی از اقوام در مراسمات روحانی و مذهبی از این نوع قارچ مصرف می کردند که باعث حالت های سرخوشی و شادی در آن ها می گشته است.

کنوانسیون سازمان ملل متحد در سال 1971 قارچ سیلوسایبین را در لیست مواد روانگردان قرار داد؛ در بسیاری از کشورها خرید و فروش و مصرف این قارچ های روانگردان ممنوع گشته است.

اعتیاد به مجیک ماشروم

برخی از افراد اعتقاد دارند که مجیک ماشروم وابستگی ایجاد نمی کند و از دیر باز در فرهنگ های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته اما تجربه و علم و انجام انواع آزمایشات بر روی مجیک ماشروم و همچنین افراد مصرف کننده آن، ثابت کرده که این قارچ جادویی وابستگی و اعتیاد شدید ایجاد می کند و فرد با هر بار مصرف، میل بیشتری به استعمال آن پیدا می کند که علاوه بر اعتیاد جسمی باعث ایجاد اعتیاد روانی در فرد می شود.

در بعضی موارد برای اثربخشی بهتر و بالاتر افراد قارچ سیلوسایین را با قرص ال اس دی ترکیب می کنند که خاصیت توهم زایی فوق العاده ای به آن می بخشد.

عملکرد ماشروم

معمولا پس از مصرف مخدر ماشروم تاثیرات آن 30 دقیقه پس از مصرف مشخص می شود که مواد سمی و توهم زای این قارچ موجب میگردد که سیستم عصبی سمپاتیک فرد مصرف کننده تحریک گردد و همین امر موجب می شود ضربان قلب و فشار خون فرد به طور عجیبی افزایش پیدا کند، گر گرفتگی شدیدی در فرد ایجاد شده و مردک چشم گشاد می شود، همچنین تمام عضلات منقبض می شود و به دنبال آن افزایش دمای بدن را ا داریم؛ همچنین حالات گیج شدن و وخواب آلودگی شدید، ضعف شدید عضلات و تهوع از علائم مصرف می باشد.

توهم زا بودن ماشروم

در مورد اثرات توهم زایی آن باید گفت احساس لذت بخشی و شادی شدید به فرد می دهد و احساسات گوناگونی از جمله حس ترس و وحشت، سرخوشی، عصبی بودن و … رابه طور همزمان به فرد داده و فرد تصور درستی ازصداها، رنگ ها و اجسام ندارد و همچنین باعث توهمات شدید و تغییرات هیجانی و احساسی  و ترکیب حس های مختلف باهم می گردد و فرد را از دنیای واقعی دور می کند و باعث نوعی خلسه و رویا در فرد می شود که همین دلیل بر انجام کارهای خطرناک توسط شخص مصرف کننده می شود.

نحوه مصرف ماشروم

قارچ ماشروم به صورت های مختلفی مصرف می گردد.

1- نوشیدنی: به صورت دم کردنی یا اضافه نمودن به انواع دمنوش و چای

2- خوراکی: خوردن به صورت تازه  و خام یا خشک شده و یا افزودن آن به انواع خوراکی از جمله کیک.

3- تزریق کردن

4- استنشاق کردن

5- پودر کردن و به صورت کپسول بلعیدن

خطرات استفاده از ماشروم

مجیک ماشروم نیز همانند سایر مواد محرک و اعتیاد آور، هرچه بیشتر استعمال شود میزان وابستگی به آن افزایش می یابد؛ به دلیل این که بدن فرد به مقدار مصرف قبلی ماشروم عادت کرده است برای رسیدن به حالت سرخوشی قبل فرد باید از بار قبل بیشتر مصرف کند که اثرات موقت آن معمولا بین 6 الی 12 ساعت در بدن باقی می ماند و به مرور زمان اثرات طولانی مدت بر جسم و روان شخص می گذارد و باعث تغییر در شخصیت و خلق و خوی فرد می گذارد  و گاهی شخص دچار فراموشی می شود.

همچنین مصرف بیش از حد از مجیک ماشروم و یا استفاده همزمان آن با سایر مواد مخدر، روانگردان ها، قرص ها و یا شرب خمر ممکن است باعث اوردوز و مرگ شخص مصرف کننده شود.

کشت ماشروم

ماشروم یا مجیک ماشروم نوعی از قارچ های وحشی هستند که قابل پرورش نیز می باشند که معمولا در کشورهای مکزیک، آمریکای جنوبی، شمال غربی و جنوبی ایالات متحده کشت و پروش داده می شود.

جرم کاشت، پروش و تولید ماشروم

قارچ ماشروم، معروف به قارچ جادویی می باشد و حاوی ماده سیلوسین است که نوعی ماده روانگردان است و طبق قانون روانگردان ها در لیست اول، ماده سیلوسین قرار گرفته است و چنانچه شخصی اقدام به ساختن این مواد نماید، مجرم محسوب می شود.

باید به این نکته توجه داشت که دو فعل ساختن و تولید کردن در قانون با یکدیگر تفاوت دارند؛ تولید کردن یعنی پروش دادن مواد حاصل از کشت و زرع و ساختن به معنی درست کردن مواد جدید به کمک مواد صنعتی و شیمیایی در آزمایشگاه، می باشد.

قارچ ماشروم را نمی توان ساخت بلکه باید آن را مورد کشت قرار داد در ضمن باید به این نکته مهم توجه داشت که این قارچ جادویی علاوه بر ماده سیلوسین حاوی مواد شیمیایی دیگر نیز می باشد که برخی آز آن ها خاصیت درمان و دارویی دارند که در بسیاری از نقاط دنیا از آن ها استفاده می شود، پس صرف کشت مجیک قارچ نمی توان آن را جرم دانست مگر این که به منظور استفاده از ماده روانگردان سیلوسین، کشت داده شود.

آیا استعمال مجیک قارچ، جرم ماشروم محسوب می گردد؟

طبق بند 5 ماده 1 قانون مبارزه با مواد مخدر، مواد مخدر به هر شکل و طریقی جرم محسوب می گردد مگر مواردی که قانون مستثنی نموده باشد.

همچنین واردات و صادرات، تولید و ساخت هر نوع ماده مخدری طبق ماده 1 قانون مبارزه با مواد مخدر، جرم است و برای آن مجازات تعین گشته است.

همچنین استعمال و تولید و خرید و فروش ماشروم و هر نوع مواد روانگردان در قانون جرم محسوب گشته و دارای مجازات می باشد.

وکیل مواد مخدر

با توجه به این که پرونده های مربوط به جرائم مواد مخدر دارای پیچیدگی های خاص هستند و همچنین دارای مجازات های سنگین مانند اعدام، حبس و … می باشند نیاز هست که افراد درگیر با موضوع مواد مخدر با کمک گرفتن و مشورت با وکیل مواد مخدر که اشراف کامل برقانون مواد مخدر و قانون مجازات اسلامی دارد و تجربه کافی در این نوع پرونده ها دارد، احتمال موفقیت در پرونده خود را افزایش دهند تا حقی از آن ها ضایع نگردد.

مقالات مرتبط:

ترک اعتیاد به روش سم‌زدایی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *