مدارک حذف نام همسر اول از شناسنامه

مدارک حذف نام همسر اول از شناسنامه

مدارک لازم برای حذف نام همسر اول از شناسنامه چیست

مدارک حذف نام همسر اول از شناسنامه با توجه به اینکه زوجه باکره باشد یا نباشد و متفاوت است.

۱ – در صورت باکرگی دختر به عبارتی (غیر مدخوله بودن)

  • اخذ گواهی آزمایش بکارت از پزشکی قانونی
  • سند رسمی طلاق
  • حکم طلاق از دادگاه
  • اوراق هویتی متقاضی شامل شناسنامه و کارت ملی
  • برگه معرفی نامه از دادگاه صادر کننده حکم طلاق

۲ – در صورت عدم باکره بودن زوجه

  • ثبت کردن ازدواج جدید و ارائه مدارک مربوط به آن به اداره ثبت احوال
  • ارائه سند طلاق ازدواج قبلی
  • اوراق هویتی متقاضی شامل شناسنامه و کارت ملی

مدارک لازم برای حذف طلاق از شناسنامه

  • ۲ قطعه عکس
  • دادنامه طلاق
  • رونوشت یا اصل طلاق نامه
  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • گواهی باکره بودن پزشک قانونی

شرایط حذف کردن نام همسر با وجود فرزند

سوالی که بسیاری از مراجعان که در پروسه طلاق و جدایی قرار گرفتن این است که آیا بعد از طلاق با وجود داشتن فرزند هم میشود اسم همسر از شناسنامه حذف گردد؟

باید بگویم که طبق ماده ۳۳ قانون ثبت احوال کشور در خصوص زوجه وجود یکی از شرط های دوشیزگی و یا در صورت عدم آن انتخاب کردن همسر به عنوان همسر دوم و ثبت آن در دفترخانه و ارائه گواهی مربوطه آن به اداره ثبت احوال جهت حذف نام همسر اول زوج لازم میباشد. بنابراین با توجه به متن ماده به بودن و با نبودن فرزند اشاره ای نشده است.

بدین ترتیب به طور کل لازم است بدانید داشتن فرزند مانعی برای پاک نمودن اسم نمی باشد. در بعضی مواقع بعد از طلاق یا فوت،اشخاص تمایل دارند که نام طرف مقابل که از آن طلاق گرفتند یا فوت نموده را از شناسنامه خود پاک کنند که در اینصورت با توجه به شرایط مذکور می توانند اقدام به درخواست خود از اداره ثبت احوال کنند حتی اگر فرزند داشته باشند. البته مشخصات و اسم پدر و مادر در شناسنامه فرزند درج می گردد و همچنین مشخصات و اسم فرزند نیز در شناسنامه پدر و مادر وجود خواهد داشت و از بین نخواهد رفت.

حذف نام فرزند از شناسنامه امکان پذیر است؟

در مواردی بنا بر دلایل مختلف والدین خواهان حذف نام فرزند از شناسنامه خود هستند و یا خود فرزند خواستار حذف نام خود از شناسنامه والدینش می باشد. توجه کنید که از منظر قانون امکان حذف نام فرزند بعد از گرفتن شناسنامه و پذیرفتن ایشان وجود نخواهد داشت چراکه رابطه فرزندی، رابطه ای نیست که کسی بتواند آن را انکار کند و قانونا هیچ یک از والدین این اجازه را ندارند که بتوانند نام فرزند یا فرزندانشان را از شناسنامه خود پاک کنند. حتی در صورت رضایت فرزند و همچنین رضایت پدر و مادر امکان حذف نام فرزند از شناسنامه والدین وجود ندارد.

در نهایت لازم به ذکر است که در مواردی مشخص میشود فرزند در واقع فرزند واقعی شخص نبوده که در این صورت میتوانید با در دست داشتن ازمایش DNA نسبت به حذف کردن نام فرزند در شناسنامه خویش اقدام کنید.

حال ممکن است واقعی نبودن و نسبت نداشتن فرزندبه پدر خویش به دو دلیل  باشد یا اینکه همسر شخص به او خیانت کرده باشد یا اینکه فرزند در ابتدا جابه جا شده باشد، البته در مواردی هم دیده شده که در مواردی اشخاص وقتی نوزادی مرده بدنیا می اید سعی میکنند با همکاری زوجه فرزند دیگری را به عنوان فرزند واقعی معرفی کنند که تمام این اعمال غیر قانونی است و جدا از حذف نام فرزند به پدر حق شکایت برای فریب داده خواهد شد.

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه

قانون جدیدی در سال ۹۳ در مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع حذف نام همسر از شناسنامه مطرح گردید و به مرحله اجرا گذاشته شد که در این قانون به صراحت به یک موضوع مهم اشاره شده است موضوعی که در رابطه با زوجه و دوشیزه بودن یا نبودن او است. یعنی اگر طلاق قبل از اینکه زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی برقرار کرده باشند باشد و هر یک از آنها متقاضی درخواست طلاق باشند در این صورت زن میتواند با مراجعه به پزشکی قانونی و با دریافت گواهی مبنی بر باکره بودنش همراه با حکم مراجع ذی ربط تقدیم ثبت احوال  کند و ضمن کامل نمودن فرم های مربوطه اقدام به حذف نام همسر خود از شناسنامه و درخواست صدور شناسنامه المثنی جدید کند.

وکیل برای حذف نام همسر از شناسنامه

خانواده یکی از اصلی ترین بنیان یک جامعه محسوب میشود  که ابزاری ست برای حفظ و بقای نسل بشر ابزاری و رسیدن به خوشبختی و سعادت افراد، اما در بین جوامع مردم گاهی دیده می شود افراد در انتخاب شریک زندگی دچار اشتباه شده و در نهایت مجبور به طلاق و انحلال ازدواج می‌شوند که به دنبال آن مراحل جدایی و پاک کردن و حذف نام همسر بعد از طلاق بعنوان یک ضرورت عاطفی و اجتماعی مهم مطرح می‌شود که در زندگی آتی فرد از بسیاری از جهات تاثیرگذار خواهد بود.

به همین دلیل از مواردی تخصصی ست، از این رو اگر قصد دارید نام همسر خود را از شناسنامه تان حذف کنید وهمچنین برای داشتن اطلاعات کامل و درست درصورتیکه تمایل به مشاوره با وکیل خانواده و بهترین وکیل تهران دارید میتوانید از طریق تماس با وکیل مورد نظر نوبت گرفته و از راهنمایی های یک وکیل باتجربه در مورد چنین موضوعی به عنوان یک مشاور بهره مند شوید.

مقالات مرتبط:

قوانین حذف نام همسر از شناسنامه (بخش اول)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *