طلاق خلع

طلاق خلع چیست؟

متاسفانه امروزه شاهد حجم زیادی از طلاق در دادگاه‌ها و مراجع قضایی هستیم. عدم آگاهی حقوقی زوجین موجب طولانی‌تر شدن فرایند طلاق می‌گردد. طلاق خلع یکی از انواع طلاق‌هایی است که ممکن است میان زوجین اتفاق بیفتد. به لحاظ دسته‌بندی، این نوع جدایی در زمره طلاق بائن است. در میان عموم مردم، طلاق خلع همان طلاق توافقی معنا می‌شود که البته از جهاتی متفاوتند. در واقع طلاق توافقی حالت کلی‌تری از آن می‌باشد.

مبانی حقوقی طلاق خلع

طلاق خلع نوعی از طلاق است که در آن زن به واسطه کراهتی و تنفری که از شوهر خود دارد، خواهان طلاق می‌گردد. خلع در معنای لغوی به معنای بخشیدن است. یکی از اساسی‌ترین مبانی حقوقی طلاق خلع آن است که زن می‌بایست به واسطه تنفر خود از شوهر، مالی را به وی ببخشد تا در صورت قبول مرد، حکم طلاق صادر گردد.

به لحاظ حقوقی دو نوع کلی طلاق وجود دارد:

رجعی: نوعی از طلاق است که پس از اجرای صیغه طلاق امکان رجوع به صورت عادی وجود دارد و نیازی به خواندن عقد مجدد نیست. طلاق از سمت زوج (چنانچه زن باکره نباشد)، نوعی از طلاق رجعی است که در آن چنانچه مرد، قبل از پایان مدت عده زن به وی رجوع کند، طلاق منتفی می‌گردد.

بائن: در این نوع از طلاق، رجوع زوجین به یکدیگر در مدت عده منوط به خواندن عقد جدید است. طلاق بائن به دو نوع اصلی طلاق خلع و طلاق مبارات تقسیم می‌شود.

ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی تعریف دقیقی از طلاق خلع دارد و اعلام می‌کند در این نوع طلاق، زن به واسطه کراهتی از شوهر خود دارد، مالی را به وی می‌بخشد تا طلاق بگیرد. حال این مال بذل شده می‌توان کمتر از مهریه، عین مهریه و یا بیشتر از آن باشد.

در طلاق مبارات، این تنفر و کراهت دو طرفه است. یعنی هم مرد و هم زن از یکدیگر کراهت دارند. در طلاق مباراتی، مالی که زن به مرد بذل می‌کند، نمی‌تواند بیش از مهریه مندرج در عقدنامه باشد.

مراحل طلاق

برای طرح دعوی طلاق خلع می‌بایست:

پس از ثبت نام در سامانه ثنا، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و درخواست طلاق از سمت زوجه مطرح گردد. در شرح دادخواست حتما می‌بایست به کراهت زن از شوهر خود اشاره گردد.

پس از تعیین شعبه و حضور در دادگاه، زن می‌بایست دلایل کراهت خود را اعلام نماید. چنانچه قاضی این دلایل را بپذیرد، زن می‌بایست برای راضی نمودن شوهر خود، بخشی یا تمام مهریه خود را به وی بذل نماید. حتی ممکن است مجبور شود علاوه بر مهریه مالی دیگر را به همسر خود ببخشد. چنانچه مرد قبول بذل نماید، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌گردد.

پس از قطعیت حکم، دادنامه صادر شده برای اجرای صیغه طلاق تا سه ماه اعتبار دارد.

چنانچه زوجین برای اولین بار به این شکل طلاق بگیرند، در دادنامه طلاق خلع نوبت اول و پس از بار دوم، خلع نوبت دوم ثبت می‌گردد.

طلاق خلع با وکالتنامه

یکی از روش‌هایی که براساس آن می‌توان طلاق را انجام داد، طلاق خلع با وکالتنامه است که نوعی از طلاق توافقی محسوب می‌شود. در این روش، معمولا مرد به زن برای انجام امور مربوط به جدایی وکالت بلاعزل می‌دهد تا با هر شرطی اعم از اخذ یا بذل تمام یا قسمتی مهریه خود را مطلقه نماید.

در این حالت، رویه معمول در دادگاه‌ها این است که زن در صورت داشتن وکالت در طلاق باید بخشی از مهریه خود را بذل کند. با توجه به افزایش قیمت سکه و نیز رعایت مصلحت زوج، رویه معمول کنونی دادگاه‌ها بر بذل بخشی زیادی از مهریه است. در برخی موارد، زوج از زوجه می‌خواهد که در ازای دادن وکالت در طلاق، زوجه اقرارنامه بذل مهریه را به وی بدهد.

در تمامی موارد فوق، طلاق خلع رخ داده و بر همین اساس نیز رای صادر می‌گردد.

انجام طلاق خلع با وکیل طلاق توافقی

بسیاری از زوجین، تمایل دارند که طلاق در سریع‌ترین زمان ممکن انجام پذیرد. به همین دلیل به دنبال وکیل طلاق توافقی هستند که بتواند بدون حضور آن‌ها و با سرعت مناسب این کار را انجام دهد. وکیل طلاق توافقی از زوجین می‌خواهد که یا توافقات خود را به صورت مکتوب به وی بدهند و یا برای اطمینان بیشتر از طریق دفتر اسناد رسمی و گرفتن وکالت در طلاق اقدام نمایند.

مقالات مرتبط:

شرایط طلاق از ناحیه زوجه

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *