مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی

مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی

مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی ، رابطه نامشروع یکی از مسائل مهمی است که اغلب ممالک اسلامی را درگیر نموده و صاحب منصبان را به فکر پیدا کردن راه چاره برای پیشگیری از این عمل انداخته است. البته مقابله با وقوع رابطه نامشروع صرفاً به ممالک اسلامی محدود نیست و حتی در کشورهای غربی نیز مورد توجه واقع می شود اما کشورهای اسلامی بنابر عرف و فرهنگ جامعه آن را به شدت تقبیح نموده و برای کسانی که رابطه نامشروع دارند مجازات شلاق در نظر گرفته اند.

در میان ممالک اسلامی، ایران از جمله کشورهاییست که تمام توان خود را برای مبارزه با چنین جرائمی به کار گرفته است اما به نظر می رسد با توسعه وسایل ارتباط جمعی، دامنه وقوع این جرائم روز به روز گسترده تر و امکان اثبات آن نیز کمتر می شود. در خصوص سکس چت و مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی سوالات مختلفی وجود دارد که باید به آن ها پاسخ داده شود. ما نیز به تبعیت از قانون، رویه قضایی و نظرات فقها این مقاله را در باب رابطه نامشروع در فضای مجازی تنظیم کرده ایم.

تعریف رابطه نامشروع در فضای مجازی

بسیاری از فقها و حقوق دانان بر این عقیده اند که نمی توان رابطه نامشروع به صورت غیرفیزیکی را متصور بود اما با توجه به نظرات صادره از مراجع تقلید و همچنین نظر اکثر فقها در این زمینه، رابطه نا مشروع حتی شامل حرف های سکسی و تحریک کننده میان دو کاربر در شبکه های اجتماعی نیز می شود.

زمانیکه دو کاربر با ارسال متن، ویس و تصاویر تحریک کننده سعی در کسب لذت جنسی دارند مصداق رابطه نامشروع در فضای مجازی بوده و این عمل در زیر مجموعه رابطه نامشروع به صورت کلی قرار می گیرد. منظور از فضای مجازی انواع شبکه های اجتماعی از قبیل واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و حتی پیامک یا تلفن و استفاده از سایر شیوه های ارتباطی است.

اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی

اثبات رابطه نامشروع کار ساده ای نیست چرا که قانون امکان پرس و جوی محلی را برای اثبات جرم ممنوع کرده و اغلب شبکه های اجتماعی نیز دارای سرورهای خارجی هستند و امکان دست یافتن به فایل های مربوطه در ایران به صفر درصد رسیده است. بنابراین تنها راهی که باقی می ماند ارائه اسکرین شات یا هر روشی است که وقوع رابطه میان دو نفر را اثبات کند.

البته این مهم را هم از یاد نبریم باتوجه به امکان ساخت اکانت های مشابه و همچنین امکان فوتوشاپ های حرفه ای در این زمینه و همچنین سوء استفاده بسیاری از افراد از این مسائل، نمی توان به راحتی مبادرت به اثبات جرم رابطه نامشروع نمود. به عنوان مثال می توان به سوء استفاده بسیاری از مردان از این قانون برای طلاق همسر اشاره کرد که باعث شده است تا قضات سخت گیری بسیار زیادی در خصوص پذیرش ادله اثبات دعوی داشته باشند.

مجازات سکس چت

تفاوتی ندارد که رابطه نامشروع در چه حوزه ای صورت گرفته و میان چه اشخاصی بوده است؛ همین که رابطه مورد نظر از حدود عرف و شرع خارج شود مصادق رابطه نامشروع بوده و مجازات این جرم را به دنبال دارد. همانطور که بارها در مقالات مختلف گوشزد کرده ایم، زنا و رابطه نامشروع در قوانین جزایی از یکدیگر تفکیک شده و امروزه در دو قالب مجزا بررسی می شوند.

وکیل رابطه نامشروع : طبق قانون مجازات اسلامی، رابطه نامشروع مجازات شلاق از یک تا 99 ضربه را به دنبال دارد البته تعیین میزان شلاق ها برعهده قاضی است و موارد ذیل در تشدید مجازات یا کاهش تعداد شلاق ها موثر خواهد بود:

اینکه رابطه غیرمشروع میان افراد متاهل است یا مجرد در تعیین میزان مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی نیز تاثیر گذار است و قطعا برای افراد متاهل، مجازات شدیدتری را به دنبال دارد.

مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی که به صورت غیرفیزیکی است کمتر از مجازات روابطی خواهد بود که به صورت حضوری صورت می گیرد.

اینکه رابطه تا چه میزانی تداوم یافته و به چه تصاویر و ویدئوهایی منجر شده است در تعیین مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی موثر است.

افرادی که از طریق سکس چت مبادرت به کسب درآمد می کنند به حداکثر مجازات تعیین شده برای مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی و غیر از آن محکوم می شوند.

مقالات مرتبط:

سقط جنین نامشروع

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *