مطالبه ارش البکاره

مطالبه ارش البکاره

مطالبه ارش البکاره در شرایطی اتفاق می افتد که مردی با توسل به زور، به دختری تجاوز کرده و باعث از بین رفتن بکارت او شود. طبق قوانین، برقراری رابطه ی جنسی بین زن و مرد نامحرم جرم است و رابطه نامشروع به شمار رفته و به عنوان مجازات برای هر یک از آنها 100 ضربه شلاق در نظر گرفته می شود.

حال مطابق قوانین، اگر مردی بدون اینکه زنی را عقد کند با او رابطه ی جنسی برقرار نماید و زن نیز به این کار تمایلی نداشته باشد، آنگاه به آن زن تجاوز کرده است چرا که زن علاقه ای به برقراری رابطه نداشته است. به همین دلیل باید به زن مهرالمثل پرداخت نماید.

مطالبه و گرفتن ارش البکاره

طبق ماده 9 قانون مسئولیت مدنی، اگر دختری بر اثر اعمل حیله و یا تهدید حاضر به هم خوابی با نامحرم شود، و یا فرد از او به جهت زیر دست بودنش، سوء استفاده کرده و او را مجبور به همخوابی با خود کند، آنگاه دختر علاوه بر زیاد مادی، می تواند جهت مطالبه خسارت زیان معنوی نیز اقدام نماید.

منظور از مهرالمثل، مهریه ای است که برای زنان هم شان آن زن تعیین می شود. حال اگر این رابطه ی جنسی به از بین رفتن پرده بکارت دختر منجر شود آنگاه مرد باید ارش البکاره نیز پرداخت نماید. ارش البکاره درواقع همان خسارت بکارت است.

ارش البکاره نیز علاوه بر مهرالمثل پرداخت می شود. چرا که پارگی بکارت یا از بین رفتن آن نقص عضو به شمار نمی رود اما طبق قوانین بسیاری از کشورها، در صورتی که فردی به دلیل تجاوز بکارت خود را از دست بدهد، می تواند از فرد متجاوز شکایت کرده و مجازات سنگینی در انتظار او خواهد بود.

ازاله بکارت در قوانین مجازات اسلامی، علاوه بر جرایم جنسی، در جرایم غیر جنسی مانند تصادف و غیره نیز دارای جریمه است. ارش البکاره نیز برابر با یک مهرالمثل است و با نظر کارشناس تعیین می شود.

قوانین مربوط به مطالبه ارش البکاره

ارش به مقدار مالی گفته می شود که به عنوان جبران خسارت بدنی یا مالی به فرد خسارت دیده پرداخت می شود و مقدار آن اندازه ی مشخصی ندارد و درواقع دیه غیر مقدّر به شمار می رود و ارش البکاره یکی از همین موارد است و در قانون مقدار دقیقی برای پرداخت آن تعیین نگردیده.

اگر فردی باعث شود دختری چه بعه صورت عمدی و یا غیر عمدی (مانند تصادفات رانندگی یا غیره) بکارت خود را از دست بدهد، دختر می تواند جهت مطالبه ارش البکاره از او شکایت کند.

مدارک مورد نیاز

اصلی ترین مدارک برای مطالبه ارش البکاره شامل کارت ملی برای احراز هویت و کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه ی دادرسی می شود. علاوه بر این موارد، به همراه داشتن تصویر مصدق نظریه پزشکی قانونی و تصویر مصدق صورتجلسه تنظیمی نیز نیاز است. اما اگر از این دو مورد هیچ کدام را به همراه نداشته باشید می توانید از یکی از موارد زیر به عنوان جایگزین استفاده نمایید:

  • استماع شهادت شهود و مطلعین
  • درخواست جلب نظر کارشناس
  • درخواست استعلام
  • تحقیقات محلی
  • اتیان سوگند
  • شماره پرونده استنادی
  • سایر دلایل و مستندات

منظور از اتیان سوگند این است که در هنگام رسیدگی به پرونده، شخصی مدعی قسم یاد کند که کاملا حقیقت را می گوید. نکته مهم در این زمینه این است که زن تنها در صورتی می تواند برای ادعای مطالبه ارش البکاره یا مهر المثل اقدام کند که پرونده تجاوز به شمار برود.

حداقل مبلغ چقدر است؟

در قانون مبلغ مشخصی به عنوان ارش البکاره تعیین نشده است اما همانطور که پیش تر هم توضیح داده شد، میزان ارش البکاره برابر با یک مهرالمثل برای زن است و مهرالمثل نیز مبلغ ثابتی ندارد، بلکه توسط کارشناس دادگستری و با توجه به وضعیت و شان زن تعیین می شود.

تنها قانون مهم در مورد مطالبه ارش البکاره همین است که اگر مبلغ مهرالمثل از دیه ی کامل یک زن فزونی یابد، دیگر ارش البکاره برابر با مقدار مهرالمثل نبوده و مبلغ آن به اندازه ی دیه ی کامل یک زن خواهد بود. پس می توان این را گفت که کمترین میزان ارش البکاره مشخص نیست اما سقف آن به اندازه ی دیه کامل یک زن خواهد بود.

در صورتی که زن بدون رضایت و میل مجبور به برقراری رابطه جنسی شده باشد می تواند برای مطالبه ارش البکاره و مهرالمثل اقدام نماید. این به این معنا است که اگر زن و مرد مدتی با یکدیگر دوست بوده و در این بین با یکدیگر رابطه جنسی برقرار نمایند، در صورتی که زن با رضایت به این کار تن داده باشد، با اثبات این موضوع نمی تواند برای مطالبه ارش البکاره و مهرالمثل راه به جایی ببرد.

اقدام به مطالبه ارش البکاره و مهرالمثل با ارائه ی دادخواست شروع می شود. این دادخواست جهت صدور حکم محکومیت تجاوز به پرداخت مهرالمثل است و در ادامه تقاضا می شود که دادگاه به این جرم رسیدگی نماید.

مراحل مطالبه ارش البکاره و مهرالمثل

برای شروع مراحل مطالبه ارش البکاره و مهرالمثل بهترین راه کمک گرفتن از یک وکیل با تجربه است. برای پیشبرد پرونده در دادگاه نیاز است که از مشورت یک وکیل برخوردار باشید تا بتواند در اثبات دعوا به شما کمک کند.

حین رسیدگی به پرونده، برخی موارد و جزییات از اهمیت بالایی برخوردار هستند، مواردی مانند شیوه ی معرفی شهود و مدل صحبت کردن آنها، نحوه ی دفاع در جلسه رسیدگی، شیوه ی ارائه ی مدارک و غیره که در تمامی آنها به تخصص یک وکیل دارید.

حکم زنای به عنف نیز به این صورت خواهد بود که اگر زن باکره باشد، زانی محکوم به اعدام خواهد شد و زن می تواند برای مطالبه ارش البکاره و مهرالمثل نیز اقدام نماید. اما اگر زن باکره نبوده باشد، همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، نمی تواند برای مطالبه ارش البکاره اقدام نمیاد اما همچنان می تواند مهرالمثل را دریافت کند و زانی نیز به اعدام محکوم خواهد شد.

بهترین روش برای مطالبه ارش البکاره چیست؟

مدعیان این پرونده های مربوط به مطالبه ارش البکاره یا مهرالمثل به شدت نیاز به کمک گرفتن از این وکیل با تجربه دارند چرا که معمولا تلاش می کنند پرونده را به صورتی آبرومندانه پیش ببرند. به همین دلیل است که کمک گرفتن از یک وکیل جرایم جنسی می تواند در تسریع روال پرونده تاثیر مثبتی گذاشته و به پیشبرد بهتر روال حقوقی کمک کند.

مقالات مرتبط:

زنای زن شوهردار

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *