جرم ورود به عنف در قانون

جرم ورود به عنف در قانون

جرم ورود به عنف در قانون شاید برای شما نیز تاکنون رخ داده باشد، که فردی بخواهد به زور و یا تهدید وارد منزل شما شود و یا خودتان به دلیل عصبانیت شدید مرتکب این عمل شده باشید. این عمل که به آن ورود به عنف گفته می‌شود، یکی از دعاوی کیفری است که قانون‌گذار برای آن مجازات تعیین کرده است. چرا که منزل و یا محل سکونت و کار افراد، حریم شخصی آن‌هاست و به همین جهت، هیچ فردی نمی‌تواند بدون حکم قانونی و یا عذر موجه، به حریم شخصی افراد وارد شود.

ورود به عنف در اصل 22 قانون اساسی

براساس اصل ۲۲ قانون اساسی، جان، مال، حیثیت، حقوق مسکن و شغل افراد، غیر از مواردی که قانون اجازه دهد، مصون از تعرض است. عنف در لغت به معنای زور و خشونت است. به همین جهت ورود به عنف، یعنی فردی بدون اجازه شخصی دیگر و با اجبار، تهدید، خشونت، استفاده از سلاح و … وارد منزل یا محل سکونت وی شود. مواردی مانند شکستن درب یا قفل، شکستن پنجره‌ها، خراب کردن دیوار و یا استفاده از نردبان از جمله مصادیق ورود به عنف باشد.

در ماده ۶۹۴ قانون مجازات اسلامی، ورود به عنف در مورد محل زندگی و یا مسکن مصداق پیدا کرده است. بنابراین، در شرایط زیر این جرم به وقوع پیوسته است:

  • وارد شدن سارقین با زور به منزل فردی برای سرقت
  • ورود ماموران انتظامی و ضابطین قضایی به منزل فردی بدون حکم قانونی
  • آمدن مالک به ملک دارای مستاجر بدون اجازه و به زور و نیز بدون حکم یا دستور قانونی

براساس تعریف فوق، ورود به اماکن مختلف همیشه مصداق ورود به عنف نیست. به طور مثال ورود به یک زمین یا باغ هر چند دیوار کشی نیز شده باشد، نمی‌تواند مصداق این جرم باشد. همچنین در مورد املاکی که سال‌هاست متروکه هستند، این جرم تحقق ندارد. بنابراین باید برای طرح دعوی از سایر عناوین مجرمانه و یا موضوعات حقوقی استفاده نمود.

مجازات ورود به عنف

مطابق با ماده ۶۹۴ قانون مجازات اسلامی، اگر فردی به عنف یا تهدید وارد منزل فردی دیگر شود، از ۶ ماه تا سه سال حبس در انتظار وی خواهد بود. همچنین، در صورتی که افراد مرتکب این جرم دو نفر و یا بیشتر باشند و حداقل یکی از آن‌ها از سلاح استفاده کنند، مجازات ورود به عنف حبس بین یک تا شش سال خواهد بود.

همانطور که در متن ماده دیده می‌شود، استفاده از سلاح و یا تعدد افراد از موارد تشدید مجازات است. همچنین، صرف وارد شدن به منزل فردی دیگر آن هم به زور، مستوجب مجازات ذکر شده می‌باشد. بنابراین، اگر وارد شدن به منزل فرد به قصد سرقت، آدم ربایی و … باشد، علاوه بر ورود به عنف، مجازات‌های مربوط به سرقت و … نیز اضافه می‌گردد. در این شرایط نیز، اشد هر کدام از مجازات‌ها اعمال می‌گردد.

نحوه شکایت

برای شکایت ورود به عنف، فرد شاکی باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و یا نیز کلانتری محل وقوع جرم، مراجعه و شکایت خود را ثبت نماید.

جرم ورود به عنف در قانون در هر دو حالت، پس از تشکیل پرونده و نیز تعیین دادسرا و شعبه رسیدگی کننده، پرونده برای تحقیقات محلی به کلانتری ارجاع می‌گردد. در این حین، شاکی باید، ادله و امارات خود نظیر شهادت شهود، گزارش پلیس، تامین دلیل انجام شده، فیلم، عکس و … را به بازپرس ارائه دهد.

بازپرس با بررسی مدارک، چنانچه مشتکی عنه را متهم تشخیص دهد، برای وی ابلاغیه جلب به دادرسی صادر می‌کند. در این صورت مشتکی عنه باید در دادسرا حضور و با ارائه وثیقه مناسب به سوالات پاسخ دهد.

چنانچه بازپرس، پس از تکمیل شدن تحقیقات، از توضیحات مشتکی عنه قانع شود، برای متهم ورود به عنف کیفرخواست صادر کرده و پرونده را به دادگاه ارجاع می‌دهد. در دادگاه آخرین دفاعیات طرفین اخذ و در نهایت رای بدوی صادر می‌گردد. رای بدوی نیز ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی می‌باشد.

اگر بازپرس، مشتکی عنه را متهم نداند، برای وی قرار منع تعقیب صادر می‌کند. قرار منع تعقیب ظرف مدت ۱۰ روز قابل اعتراض خواهد بود.

مقالات مرتبط:

اجرای احکام کیفری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *