تغییر اسم در شناسنامه

چگونه می توان اسم را در شناسنامه تغییر داد؟

انتخاب نامی مناسب یکی از وظایف مهمی است که بر عهده والدین قرار داده شده است. با این حال گاهی فرزندان به دلیل عدم رضایت از نام انتخابی تصمیم به تغییر اسم در شناسنامه خود می گیرند. در ادامه به جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

مراحل قانونی تغییر اسم در شناسنامه

به طور کلی هرکس می تواند یک بار درخواست تغییر نام دهد و به این منظور از طریق مراجعه به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه اقدام نماید. با این حال چنانچه به هر دلیل اداره ثبت احوال مربوطه درخواست مزبور را نپذیرد شخص می تواند با مراجعه به مراجع قضایی درخواست خود را مطرح و چنانچه نام جدید مورد درخواست از اسامی ممنوع نباشد دادگاه مربوطه رسیدگی و حکم بر محکومیت اداره ثبت احوال صادر می نماید.

هم ‌اکنون تقاضای تغییر نام در کمیته ویژه‌ای با عنوان «کمیته نام» متشکل در سازمان ثبت احوال رسیدگی می‌شود و در صورتی که مغایرتی با دستورالعمل تغییر نام وجود نداشته باشد، با آن موافقت می‌شود و پس از رؤیت متقاضی و تقاضای اجراء نسبت به تعویض شناسنامه با نام جدید اقدام خواهد شد.

از سوی دیگر، طبق دستورالعمل جدید تغییراسم در شناسنامه و تصویب آن در شورای عالی ثبت ‌احوال، اختیار تغییر نام خانوادگی نیز، همچون تغییر نام به سازمان ثبت احوال داده شده است.

شرایط تغییر اسم

اصولا شخص برای تغییر نام خود در شناسنامه باید دارای شرایطی باشد. این شرایط به شرح زیر می باشند:

  • اشخاص 18 سال به بالا باشد
  • افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند
  • پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال اقدام کند
  • سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد، می تواند اقدام کند

شرایط تغییر نام خانوادگی

طبق ماده 997 قانون مدنی هر کس باید دارای نام خانوادگی باشد و به موجب ماده 40 قانون ثبت احوال تغییر نام خانوادگی اشخاص منحصرا با تصویب سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود. هر یک از اشخاص زیر که دارای نام خانوادگی قابل تغییر باشند می توانند با مراجعه به اداره ثبت احوال محل اقامت نسبت به درخواست تغییر نام خانوادگی اقدام نمایند.

  • اشخاص 18 سال به بالا
  • اشخاص کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند
  • پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال در صورتیکه نام خانوادگی پدر تغییر کرده باشد
  • قیم یا وصی برای اطفال تحت سرپرستی خود با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد

مدارک مورد نیاز

  • ارائه اصل شناسنامه و دو برگ تصویر آن
  • تکمیل فرم درخواست تغییر نام
  • پرداخت هزینه متعلقه طبق تعرفه جاری

در پایان گفتنی است در صورت بروز هر گونه مشکل در روند تغییر اسم در شناسنامه می توان از دانسته های یک وکیل حقوقی به منظور تسهیل و تسریع این امر بهره گرفت، زیرا آشنایی و تسلط کامل وکلا بر قوانین و مسائل حقوقی در این زمینه می تواند  بسیار راهگشا باشد.

سایر مقالات حقوقی:

مدارک حذف نام همسر اول از شناسنامه

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *